maandag 9 maart 2015

Zelf kroketten maken

Ik wist dat het mogelijk was, maar tot ik dit recept onder ogen kreeg, had ik geen idee hoe simpel het eigenlijk was. Het kost alleen veel wachttijd :)

Je maakt eerst bouillon met:

  • 400 ml vleesbouillon (van tablet of uit pot)
  • 1 kleine winterwortel, in stukken
  • 1 ui, in parten
  • 1 laurierblaadje
  • 1 theelepel gedroogde tijm
  • 300 gram runderpoelet
Dit laat je eerst een uur stoven
Zeef de bouillon en meet 200 ml af en snijd het gare vlees fijn.

Nu heb je nodig :

  • 30 gram boter
  • 30 gram bloem
  • nootmuskaat
  • 2 eieren
  • 125 gram paneermeel
Smelt de boter en roer de bloem erdoor. (goed roeren!) Gaar even en voeg al roerend de bouillon in gedeelten toe tot een dikke saus ontstaat. (wederom goed roeren! Zo bakt het niet aan en krijg je een gladde saus)
Schep het vlees door de saus en breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Schep de ragout op een groot ingevet bord. Dek af met vershoudfolie en laat minimaal 2 uur opstijven in de koelkast.


Verhit de frituurolie tot 180ÂșC. Klop in een diep bord de eieren los met 2 eetlepels water. Strooi het paneermeel op een plat bord. Verdeel de afgekoelde ragout in 8 porties en vorm er met 2 vochtige lepels 8 kroketten van. Wentel door het paneermeel en rol er met de hand steeds een stevige kroket van. Wentel de kroketten door het ei en daarna weer door het paneermeel. Zet ze eventueel in de koelkast om op te stijven.
Frituur de kroketten met 4 stuks tegelijk in 4-5 minuten goudbruin en krokant. Schep ze met een schuimspaan uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier.

Het was echt superlekker, maar ik denk dat ik er de volgende keer bitterballen van maak. Ze vulden onze magen trouwens meer dan kroketten uit de vriezer! 

Van het restand van de bouillon en de groenten heb ik de volgende dag nog een lekker soepje gemaakt :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten