maandag 16 maart 2015

Biest

Biest; Je vind het heerlijk of je gruwelt ervan. Ik vind het heerlijk (en mijn gezin ook, zodat ik helaas moet delen..) Nu zou ik graag willen zeggen dat ik het altijd zelf haal en wel, maar ik heb het geluk een moeder te hebben die daar best actief in is. Nu is biest niet altijd verkrijgbaar. Het is speciale melk wat de koe geeft als ze gekalfd heeft. Volgens wikipedia is de melk pas na 12 uur (of volgens mijn moeder na de 3e keer melk geven) eetbaar voor mensen. De rauwe biest wordt eerst tegen de kook aangebracht, dit heet wellen. Het mag niet koken want dan krijg je klonten... Ik mocht vroeger mijn moeder hiermee helpen en zij roerde dan met een houten lepel. Zodra er genoeg belletjes op de lepel verschenen, goot ze de hete biest over in een schaal die in koud water stond. Het moet namelijk heel snel afkoelen. Je moet ook goed blijven roeren tijdens het afkoelen (mocht ik doen als kind :)  )

Waar smaakt het naar? Het lijkt op dikke, romige, beetje vettige slagroompap. Je eet het koud met verkruimeld beschuit, witte basterdsuiker en kaneel. Echt superlekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten