woensdag 29 oktober 2014

Gnocchi met tomaten kaassaus uit de oven

Allereerst heb je natuurlijk gnocchi nodig voor dit recept. Maak zelf met dit recept of koop het in de winkel.

Zet een grote pan water op het vuur en verwarm de oven voor op 200 gr

Nodig:

500 gr gnocchi
1 ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, gesnipperd,
1 blik tomatenblokjes
1 blik gepelde tomaten (gepureerd)
1 bol mozarella
parmezaanse kaas
peper
zout
oregano
suiker
gedroogde chillipeper
verse basilicum

Voor de saus:

Fruit 1 ui in olijfolie en voeg daarna een blik tomatenblokjes en 2 tenen gesnipperde knoflook toe.
Voeg hierna een blik gepelde tomaten (gepureerd) en peper, zout, 1 tl suiker, 1 tl oregano en wat gedroogde chilipeper toe. Laat lekker even pruttelen.

Op het laatst voeg je nog 3/4 bol mozarella toe in stukjes en wat verse basilicum.

Kook ondertussen de gnocchi (zodra het water kookt gooi je ze erin). Zodra ze boven komen drijven zijn ze klaar (na een a twee minuutjes). Met een schuimspaan schep je ze uit de pan en door de tomaten kaas saus.

Giet alles in een grote ovenschaal. Bedek met de rest van de mozarella en een flinke berg geraspte parmezaanse kaas.

Zet ongeveer 15 a 20 minuten in de oven. Lekker met wat stokbrood.






zaterdag 25 oktober 2014

Appelcrumble

Dit is weer zo n voorbeeld van weinig moeite en groot succes ;)

Voor de vulling heb je nodig:

4 a 5 goudreinetten in stukjes
kaneel
1 zakje vanillesuiker
rozijnen

Voor het kruimeldeeg
70 gr bloem
100 gr rietsuiker
40 gr havermout
80 gr boter
snufje zout

Doe de vulling in een ovenschaal. Verkruimel het deeg erover en bak 20-30 minuten in de oven op 175-180 graden

Lekker met vla of (kaneel)ijs

De hoeveelheid is ruim voldoende voor 8 personen


vrijdag 17 oktober 2014

1 persoons appeltaartje

Ik had het eens voorbij zien komen bij een kennis op facebook en vond het een superleuk idee. Appeltaartjes bakken in een cupcake vorm.
Ik gebruik altijd het recept achter op het pak zelfrijzend bakmeel van koopmans (300 gr zelfrijzend bakmeel, 160 gr witte basterdsuiker, 200 gr boter, 1 snufje zout, 3/4 ei)

Ik rolde het deeg uit tot ongeveer een halve centimeter dikte en stak daar met een glas (wat net iets groter was dan het rondje van de cupcake) rondjes uit voor de bodem. Deze duwde ik voorzichtig in de goed ingevette (!) cupcakevorm. Hierna ging er een appel/suiker/rozijnen/kaneel mengsel op en voor het deksel stak ik wederom rondjes uit het deeg. Een beetje aandrukken en bestrijken met de rest van het ei.

40 a 45 minuten op 175 gr.
Ik was blij verrast dat ze zo goed gelukt waren.







maandag 29 september 2014

Rocky Road

Ik heb het wel eens gegeten bij een hip koffietentje en volgens mij kun je er alles in stoppen wat je lekker vindt. Toen ik het recept tegenkwam op internet wilde ik het wel eens proberen. In plaats van in een vierkant bakblik heb ik het mengsel in een cupcakeblik gedaan, zo heb je handige 1 persoons porties. Al is het ook leuk om de stukjes te snijden, zodat je ziet wat er zoal in zit.

Je hebt nodig:

1 blik gecondenseerde melk (Friesche Vlag, 397 gr)
250 gr chocolade drops (hier heb ik melk gebruikt maar je kunt dat best mengen met puur en wit toch?)
 mix van 500 gr noten, minimarshmallows, rozijnen etc

Smelt de chocolade in de melk en roer door het notenmengsel. Stort in een bakblik oid en laat een paar uur opstijven in de koelkast.



zondag 21 september 2014

Wentelteefjes

Ik heb ze denk meer dan 20 jaar geleden voor het laatst gegeten, maar zoonlief had ze op welpenkamp op en wilde ze heel graag nog een keer eten. Op internet vond ik geen eenduidig recept dus ben maar naar mijn moeder gerend. Waar het op neer komt is uit de losse pols wat melk, ei, kaneel en suiker mengen :)

Ik gebruikte voor een half casinowit (van een paar dagen oud en wel eerst de korsten afsnijden)

Halve liter melk
1 ei
2 el suiker
flink wat kaneel

Laat het brood flink doordrenken met het melkmengsel

Verhit boter in de pan en bak de wentelteefjes rondom bruin

Ik legde het brood in een diepe schaal maar ik denk dat een diep bord beter werkt.







vrijdag 19 september 2014

Pruimen bladerdeeg taartje

Dit is echt een supersimpel en heel erg lekker recept.

Je hebt nodig:

4 plakjes roomboterbladerdeeg (ontdooid)
Pruimen (doordemidden gesneden, pit eruit) een stuk of 5
Wat amandelschaafsel (licht gebakken)
Abrikozenjam
kristalsuiker

Verwarm de oven voor op 200 gr

Leg de 4 plakjes bladerdeeg op een ingevet bakblik, leg ze een beetje op elkaar om 1 geheel te maken. De buitenste randen vouw je om en duw je een beetje in met een vork

Bestrooi met wat kristalsuiker. Leg hierboven op de pruimen met de bolle kant naar boven. Bak het taartje 20 minuten in de oven en besmeer met abrikozenjam (naar smaak) Bestrooi  met amandelschaafsel.




donderdag 18 september 2014

Ingemaakte aardbeien

Ik had het nog nooit eerder gemaakt en heb het ook niet via de  'officiele' inweckmethodes gedaan.

Ik kocht een paar dozen goedkope aardbeien op de markt. Van de helft maakte ik jam en een ander gedeelte heb ik ingemaakt.

Je maakt eerst suikersiroop. Per liter water los je dan 300 gram suiker op. Ik maakte maar 1 potje dus had ik een stuk minder nodig. Hierin kook je de hele aardbeien (zonder kroon). Zodra ze een beetje lekker doorgekookt zijn (de siroop is nu lekker rozig en de aarbeien bleker) giet je ze in een jampotje en keer je de pot om om het luchtdicht te maken.