vrijdag 25 september 2015

Gnocchi met bacon-tomatensaus

Ik zou willen dat ik dit recept zelf bedacht had :)  Het is superlekker! Ik heb het van een amerikaans blog

Je hebt nodig:

500 gr gnocchi (evt met dit recept)
een pakje bacon (iets van 150 gr)
2 tenen knoflook geperst
beetje paprikapoeder
1 blik tomatenblokjes
1 klein blikje tomatenpuree (70 gr)
beetje suiker
peper en zout
1 el peterselie (fijngehakt)
handvol tomaatjes (snoep of kers)
Kookroom
mozarella

Zet het water voor de gnocchi op en verwarm de oven voor op 200 gr
Bak de bacon (in stukjes) aan. Haal uit de pan en laat het even uitlekken op een stuk keukenpapier.
Doe weer in de pan en voeg de knoflook en het paprikapoeder toe.
Voeg alle tomaten en de suiker toe en laat even pruttelen
Haal van het vuur en voeg de peper, zout, peterselie en een scheut room toe.
Kook ondertussen de gnocchi gaar en roer deze door de saus.
Giet in een ovenschaal en leg daar de mozarella in stukjes op

Bak een minuut of 10 in de oven


woensdag 23 september 2015

Stoofperen

Het is er met dit herfstige weer echt tijd voor...

Koop een hoeveelheid Gieser Wildeman stoofperen. Schil ze, halveer ze of snij ze in vieren. Doe in een pan, zet ze onder water en doe daar perenrood suiker en een stokje of snuf kaneel bij. Een zakje bosvruchten thee of scheut rode wijn doet ook wonderen voor de roodheid. Laat lekker een paar uur stoven, maar pas op dat het niet droogkookt


dinsdag 15 september 2015

Schnitzel

Een schnitzel zelf paneren neemt wat tijd in beslag maar is echt niet moeilijk en superlekker.
Je hebt nodig

schnitzels
peper en zout
paneermeel
bloem
ei (losgeklopt)

Sla de schnitzels eerst lekker plat (dit doe je door ze tussen vershoudfolie te leggen en er met een deegroller hard op te slaan
Doe de ei, bloem en de paneermeel ieder apart in een diep bord
Bestrooi de schnitzels met peper en zout en haal ze dan eerst door de bloem, dan door het ei en als laatste door de paneermeel.

Bak ze in boter bruin (regelmatig keren, anders verbrand het paneermeel)

Eet smakelijk!



maandag 24 augustus 2015

Snelle ijskoffie

Vul een glas met 4 a 5 ijsklontjes. Voeg hier evt wat siroop aan toe (bijv. caramel). Giet er 1 espresso op en roer flink door. Nu vul je het glas af met koude (evt opgeschuimde) melk


maandag 13 juli 2015

Dulce de Leche en hazelnootpasta

In Quebec aten we voor het eerst Dulce de leche, een soort caramelspread voor op brood. Verslavend lekker, maar helaas niet verkrijgbaar in Nederland. Toen ik echter een keer banoffee taart maakte, kwam ik er achter dat de caramelbasis erg op Dulce de leche leek. Je moet het alleen wat langer in de oven laten.

Voor 1 pot Dulce de leche:

1 blikje zoete gecondenseerde melk
2 glazen rechthoekige schalen die in elkaar passen
wat gekookt water
aluminiumfolie

Verwarm de oven voor op 150 gr
Giet het blikje melk leeg in de kleinste schaal en dek af met aluminiumfolie
giet heet water in de grote schaal tot ongeveer halverwege de rand van de kleinste schaal

Zet het minimaal 2 uur in de oven (af en toe checken)

Overgieten in een glazen potje en bewaren in de koelkast


Het recept voor hazelnootpasta stond in de Boodschappen en kun je hier vinden

Trouwens... Op de dubbele boterham zit zelfgemaakte pesto met schouderham en rucola..Aanrader!!

vrijdag 5 juni 2015

Aardbeientiramisu/trifle

Dit is een variant op de aardbeientiramisu . Er gaat gaat eigenlijk precies hetzelfde in, maar ik verdeelde het mascarponemengsel in tweëen en pureerde daar wat aardbeien door.

 Dit keer gebruikte ik een ronde schaal en 'plakte' rondom de geweekte lange vingers. Hierna ging er een laag naturel mascarpone mengsel in, toen een laag aardbeien, hierna het aardbeienmascarponemengsel en daar boven op weer aardbeien. Echt superlekker!




woensdag 3 juni 2015

Aardbeientiramisu

Zooooo ontzetten lekker deze tiramisu en....zonder alcohol dus ook lekker voor de kids. Voor 8 personen heb je nodig:

250 ml slagroom
1 zakje klopfix
1 zakje vanillesuiker
250 gr mascarpone
1 vanillestokje (het merg)
2 pakken lange vingers
vers aardbeien/sinaasappelsap (uit de koeling van de supermarkt)
1 bak aardbeien

Klop de slagroom stijf met de suiker en de klopfix. Meng hier de mascarpone en het merg van het vanille stokje doorheen
Week de lange vingers even in het sap.

Begin nu met een laag lange vingers, daarop een laag mascarpone mengsel en eindig met in plakjes gesneden aardbeien. Hierop leg je nog zo n laag.

Laat nog een paar uur opstijven in de koelkast