maandag 9 maart 2015

Zelf kroketten maken

Ik wist dat het mogelijk was, maar tot ik dit recept onder ogen kreeg, had ik geen idee hoe simpel het eigenlijk was. Het kost alleen veel wachttijd :)

Je maakt eerst bouillon met:

  • 400 ml vleesbouillon (van tablet of uit pot)
  • 1 kleine winterwortel, in stukken
  • 1 ui, in parten
  • 1 laurierblaadje
  • 1 theelepel gedroogde tijm
  • 300 gram runderpoelet
Dit laat je eerst een uur stoven
Zeef de bouillon en meet 200 ml af en snijd het gare vlees fijn.

Nu heb je nodig :

  • 30 gram boter
  • 30 gram bloem
  • nootmuskaat
  • 2 eieren
  • 125 gram paneermeel
Smelt de boter en roer de bloem erdoor. (goed roeren!) Gaar even en voeg al roerend de bouillon in gedeelten toe tot een dikke saus ontstaat. (wederom goed roeren! Zo bakt het niet aan en krijg je een gladde saus)
Schep het vlees door de saus en breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Schep de ragout op een groot ingevet bord. Dek af met vershoudfolie en laat minimaal 2 uur opstijven in de koelkast.


Verhit de frituurolie tot 180ºC. Klop in een diep bord de eieren los met 2 eetlepels water. Strooi het paneermeel op een plat bord. Verdeel de afgekoelde ragout in 8 porties en vorm er met 2 vochtige lepels 8 kroketten van. Wentel door het paneermeel en rol er met de hand steeds een stevige kroket van. Wentel de kroketten door het ei en daarna weer door het paneermeel. Zet ze eventueel in de koelkast om op te stijven.
Frituur de kroketten met 4 stuks tegelijk in 4-5 minuten goudbruin en krokant. Schep ze met een schuimspaan uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier.

Het was echt superlekker, maar ik denk dat ik er de volgende keer bitterballen van maak. Ze vulden onze magen trouwens meer dan kroketten uit de vriezer! 

Van het restand van de bouillon en de groenten heb ik de volgende dag nog een lekker soepje gemaakt :)



woensdag 4 maart 2015

Citroenen

Ik gebruik tegenwoordig best wel wat citroensap, niet alleen in gerechten maar bijvoorbeeld ook met kokend water, honing en wat verse gember (goed voor de weerstand) Omdat ik het altijd graag meteen bij de hand wil hebben koop ik vaak 4 citroenen tegelijkertijd, die pers ik uit boven een zeef en giet ik dan in een ijsblokjeszakje. Deze gaat dan de vriezer in. Je kunt van tevoren natuurlijk eerst nog de schil eraf raspen en deze samen met wat sap in een ijsblokjesvorm invriezen. En als je dan nog zin hebt, kun je de halve uitgeperste citroen nog gebruiken om je afvoerputje met schoon te wrijven :)


zondag 8 februari 2015

Zwitserse notentaart

Ik heb het recept jaren geleden ooit eens ontfutseld aan een zwitsers cafe. Ik wist niet meer precies hoe het moest maar het resultaat was goddelijk.... Gebruik gerust de helft van de hoeveelheid want dat is meer dan genoeg voor 8 personen (wel een kleine springvorm gebruiken)

Je hebt nodig voor het deeg:

250 gr roomboter
150 gr witte basterd suiker
1 ei
1 snufje zout
350 gr bloem

De helft van het deeg gebruik je om de bodem mee te bedekken.

Voor de vulling laat je 250 gr suiker (in wat water?) karamelliseren, hierna voeg je 2,5 dl slagroom, 1 el honing en 300 gr walnoten toe. Giet het mengsel op de bodem en bedek met de rest van het deeg. Bak 30 minuten op 180 gr

Nu had ik zelf de noten al in de vorm gedaan en heb daarna het mengsel er op gegoten... Hierdoor lekte er vocht onderuit de springvorm (niet veel hoor, en in de oven droogde het snel op) Laat de taart goed afkoelen, dan is hij op zijn lekkerst :)
o ja...omdat ik niet alle ei heb gebruikt (want de helft van alles) heb ik de bovenkant met de rest ingesmeerd.



zondag 1 februari 2015

Oma's kruidkoek

Dit recept maakte ik als kind al. Lekker en simpel . En...zonder boter en eieren (ok..wel een megahoeveelheid suiker hihi)

Meng 250 gr zelfrijzend bakmeel met 250 gr bruine basterdsuiker en 1 el koekkruiden. Voeg hier 250 ml karnemelk aan toe en een flinke hand rozijnen. Giet in een beboterde en bebloemde cakevorm.

Bak 75 minuten op 175 gr




zaterdag 31 januari 2015

kipstoofpotje

Eindelijk eens iets wat de kinderen zonder te zeuren aten. Je moet er even de tijd voor nemen (want moet 40 minuten pruttelen) maar, op wat roeren na, heb je er geen omkijken naar.

Je hebt nodig:

500 gr kipbraadsticks (maar pootjes kunnen ook wel)
zout en versgemalen peper
2 tl kaneel
1 el paprikapoeder
3 el olijfolie
1 gesnipperde ui
2 gesnipperde tenen knoflook
sap van halve citroen
blik gepelde tomaten
250 ml kippen bouillon
flinke hand gedroogde abrikozen in tweeën gesneden


Wrijf de kip in met de kruiden, bak bruin in de olijfolie (in een braad of hapjespan), voeg de ui en knoflook toe, naar een minuut of 2 voeg je de rest toe en laat dan een minuut of 40 sudderen met het deksel half op de pan. Lekker met rijst



vrijdag 16 januari 2015

Biefstuk

Toegegeven...we eten het zelden, maar als je dan toch biefstuk eet moet je het goed doen ook.

Koop een aantal biefstukken naar wens

Bestrooi ze naar smaak met versgemalen peper (zout voeg je toe na het bakken)
Laat olijfolie en boter samen heel heet worden in een koekenpan. Leg de biefstukken er in en bak 2 a 3 minuten per kant. Haal ze hierna uit de pan en pak ze in in een vel aluminiumfolie (zo wordt het rauwe gedeelte roze zonder door te slaan) Dit heet rusten en laat dat gerust een minuut of 10 a 15 liggen.
In het bakvet kun je nu champignons en een uitje bakken. Blus af met wat rode wijn (of sherry of port) en laat lekker indikken. Lekker met aardappelpuree!


woensdag 31 december 2014

Oliebollen!

Vanmorgen vroeg opgestaan om heerlijke oliebollen te bakken. Ik gebruik per pak 250 ml water, 250 ml bier, 100 gr rozijnen, 100 gr gesnipperde appel en 50 gr gesnipperde gedroogde abrikozen. Een tip van mijn moeder is om het beslag te laten rijzen in de oven. Zet de beslagkom met een natte theedoek er over heen een half uur in de oven op de laagste stand (bij mij is dat 50 graden)Lekker bakken in zonnebloemolie! Eet smakelijk en een geweldig 2015 toegewenst!